ETAPPE 3

Etappe 3, søndag
Tynset

Start ved Kulturhuset. Ut Kongsveien forbi Tjønnmosenteret gjennom rundkjøringa og sørover r.v. 30.  Asfalt ca. 3,3 km. Svinger så til venstre opp Aumdalsveien. En seig stigning på grusvei ca. 1,5 km for så og ta av til høyre inn i et ganske flatt parti med fine stier på ca. 2,5 km. Krysser så r.v.30 for å ta oss inn på Ripanområde. Først lette stier/kjerreveier før vi havner ut mot deler av Aumegga med noen tekniske partier. Her får vi flere artige partier på flotte stier ned mot Auma. Her svinger løypa hardt venstre, og vi krysser elva Auma på ei smal bru. De aller fleste må av sykkelen her. Nå starter en bra stigning på ca. 2,5 km opp til Veslevangen på kjerrevei/sti.  Etter å ha krysset Brandvollsbekken svinger løypa til høyre inn på grusvei med seig stigning opp til Brottvangen hvor det er matstasjon. En frisk utforkjøring følger nå, før vi svinger av til høyre og et nytt stiparti før vi krysser r.v.30 igjen. En liten kneik opp og et lettkjørt stiparti i nærheten av Svarttjønna. Krysser så elva Auma og noen kneiker før vi havner utpå Aumdalsveien. Tar her til venstre, og følger grusveien noen hundre meter før vi svinger av til høyre og opp en seig bakke til Grashavern. Videre inn i et variert stiparti fram til Skistuveien, hvor vi svinger til venstre. Et grusparti på ca.700m, før vi svinger hardt høyre inn på Pilgrimsveien. Her får vi et heftig stiparti i flott terreng på ca. 2,5 km. Så kommer en sving hardt høyre og opp en liten kneik inn i lysløypa. Følger den i kupert terreng, før vi havner ut i Skardløypa på artig kjerrevei ned mot Solbakken hvor vi svinger til venstre på lett sti fram til området mellom Sjukehuset og N.Ø.Videregående Skole .

Vi tar oss videre gjennom rundkjøringa ned til Kongsveien og inn til mål.